Kroatië roadtrip

Wat een heerlijke vakantie is dit geweest zeg! Twee weken lang heb ik samen met mijn vriend gereisd door het mooie Kroatië en wat een geweldig land is dit zeg. Eerder deelde ik al de route die we zouden gaan rijden. Uiteraard ga ik ook verschillende blogs schrijven over specifieke plekken waar we zijn geweest, maar hierbij eerst alvast een algemeen overzicht.

De reis – algemeen

Kroatië is een prachtig land en heeft zoveel te bieden. Helemaal als je een roadtrip gaat doen kun je veel afwisselen. Zo hebben we genoten van de mooie stranden, (drukke) steden en de ongerepte natuur. Voor ieder wat wils. De keuken in Kroatië is veel gericht op vlees- en viseters. Niks mis mee, maar het kan daarom ook wel fijn zijn om appartementjes te boeken (in plaats van alleen hotels) zodat je ook af en toe zelf kan koken – een fijne maaltijd salade bijvoorbeeld 😀 Verder zijn de wegen (helemaal in de kustplaatsen) behoorlijk steil. In Dubrovnik hebben we met 25% omhoog gereden om bij ons appartement aan te komen. Laten we zeggen dat ik blij ben dat mijn vriend een stuk zelfverzekerder rijdt dan ik.

Dag 1 – Pula

Vanuit Nederland vlogen wij op de luchthaven van de stad Pula. Na het ophalen van de auto en het inchecken bij het appartement was het tijd om de eerste stad van onze roadtrip Kroatië te gaan ontdekken. Persoonlijk vonden wij Pula niet heel geweldig. Het amfitheater is mooi om te zien en er is wel een gezellig plein, maar er was niet enorm veel sfeer in de stad.

Dag 2 – Kajakken & Rovinj

De voornaamste reden waarom wij accommodatie hadden geboekt in Pula was vanwege de kajaktocht die wij via Puls Events hadden geboekt. Ik zal er binnenkort een losse blog over schrijven, maar dit is echt een tocht die aan te raden is. Je gaat per kajak naar een grot en daar kun je ook zwemmen en cliff jumpen. En helemaal tof: ze maken ook foto’s met hun Go Pro die je achteraf per mail ontvangt.

Een van de foto’s van onze kajaktocht met Puls Events

In de middag zijn wij naar het plaatsje Rovinj gereden, wat bij veel mensen denk ik wel bekend is. Een leuk plaatsje om door de (smalle) straatjes te struinen. We hebben er ’s avonds nog een hapje gegeten en zijn toen terug naar Pula gereden.

Dag 3 – Op weg naar Plitvice

Vanuit Pula zijn wij naar Pitvice gereden waar wij hebben overnacht bij B&B Plitvice van de Nederlandse Jannie. Wat een ontzettend fijne accommodatie (inclusief ontbijt en parking) en dat op een paar minuten rijden van ingang 2 van de Plitvice Meren. De ingang is zelfs ook te lopen als je nog een extra stukje wandelroute wilt toevoegen aan je dag.

Dag 4 – Plitvice Meren

Waarschijnlijk is dit wel een van de bekendste natuurparken van Kroatië. Kan het er druk zijn? Ja zeker. Maar is het de moeite waard? Zeker weten! Als je op tijd vertrekt (het park is vanaf 7uur open) ontwijk je een groot gedeelte van de drukte en kun je genieten van alle prachtige watervallen van het park.

Plitvice Meren

Dag 5 – Zadar

Onze volgende bestemming was de stad Zadar. Een leuke kustplaats waar je zowel kunt genieten van het stadsleven als het strand. Sowieso heb je in veel Kroatische steden stadsstranden of mag je vanaf de kade gewoon het water in voor een frisse duik. Daarnaast heeft Zader gewoon leuke straatjes om doorheen te struinen en kun je hier de perfecte zonsondergang mee maken.

Dag 6 – Šibenik

Na een nachtje Zadar reden wij verder naar Šibenik. Hier hebben we op onze aankomstdag vooral lekker genoten van het strand. Even tot rust komen en de warmte ontwijken gedurende het heetst van de dag.

Dag 7 – Krka & Trogir

Ook hier weer op tijd op, net als bij Plitvice, om het nationale park Krka te bezoeken. Ook dit natuurpark staat bekend om zijn watervallen. In ongeveer 2 uurtjes wandel je door dit mooie park heen. En ook al is het net als Plitvice vooral watervallen, de twee parken zijn echt heel verschillend. Het grootste verschil is dat je bij Krka bij 1 van de watervallen kunt zwemmen waar dit bij Plitvice niet kan.

In de middag zijn we voor een (kort) bezoek doorgereden naar Trogir. Vooral een leuke stad om lekker door de straten te slenteren. De stad heeft veel smalle straatjes en mooie oude gebouwen, wat een hele fijne sfeer geeft. Ook de boulevard langs het water is gezellig om overheen te lopen.

Trogir

Dag 8 – Split

Eigenlijk hebben we overal in B&B’s of appartementjes geslapen, maar met een grote uitzondering: Radisson Blu Resort & Spa, Split. Mijn vriend en ik werken beide voor de Radisson Hotel Group en konden met een beetje korting genieten van dit prachtige resort hotel. Gezien we voor een nacht konden genieten van volle luxe, hebben we van de stad Split eigenlijk niks gezien. Goede reden om nog eens terug te gaan…

Dag 9 – Brač

Vanaf Split hebben wij de ferry genomen naar het eiland Brač. Ga je ook deze overtocht maken? Zorg dat je er echt op tijd bent of bestel tickets vooraf. Wij waren er een uur van te voren (eind juni, dus nog geen hoogseizoen) en waren een van de laatste auto’s die er nog op paste. Vanaf Split gaat de ferry naar het plaatsje Supetar. Wij zijn toen doorgereden naar het plaatsje Bol aan de andere kant van het eiland waar wij 2 nachten verbleven.

Dag 10 – Zlatni Rat

Het bekendste strand van het eiland Brač en misschien wel van geheel Kroatië: Zlatni Rat. Het is voornamelijk bekend om zijn vorm “de gouden hoorn”. Het is een heerlijk strand om een dagje te relaxen. Het is wel een kiezelstrand (zoals in heel Kroatië) dus zorg voor waterschoentjes. Er zijn genoeg ligbedden en parasols om te huren dus je kunt hier zeker een relaxdagje plannen.

Dag 11 – Makarska

Onze volgende bestemming was Makarska, wat weer op het vaste land ligt van Kroatië. Het is een aardig kustplaatsje met een leuke boulevard en langgerekt (maar enorm druk) strand. ’s Avonds hebben we ontzettend goed gegeten bij Arta Larga by Gastro Diva. Het terras is vrij klein dus reserveren of op tijd erheen gaan is aan te raden. Je zit er ontzettend gezellig, het personeel is vriendelijk en het eten top (super homemade ravioli).

De fantastische ravioli van Arta Larga by Gastro Diva

Dag 12 – Raften

De rivier Cetina staat bekend om zijn mogelijkheden om te gaan raften. Via een bedrijf in Makarksa hebben we dit nog geboekt toen we daar waren. Het is een leuke activiteit om lekker op het water te zijn, maar het is niet enorm spectaculair. We hebben het zeker leuk gehad, maar er was eigenlijk maar 1 steile drop naar beneden. Als je een ervaren rafter bent zal deze tocht wellicht wat tegen vallen.

Dag 13 – Lokrum

Na Makarska gingen we naar onze laatste bestemming: Dubrovnik. Met Dubrovnik (en de serie Game of Thrones) is deze roadtrip oorspronkelijk tot stand gekomen. Toen we aankwamen bij ons appartement was het echter 38 graden en liepen we na 5 minuten al te huffen en puffen. We zijn toen wat verkoeling gaan zoeken bij het eilandje Lokrum dat je kunt bereiken per boot (15 minuutjes varen) vanuit Old Town. Je kunt hier heerlijk zwemmen en wandelen over het eiland.

Dag 14 – Dubrovnik

In de ochtend zijn we de welbekende stadsmuur van Dubrovnik op gegaan. En wat is dat mooi zeg. De stad Dubrovnik is sowieso een hele mooie stad, maar vanaf bovenaf heeft het helemaal een bijzondere sfeer. Al die rode daken bij elkaar geeft een heel mooi gezicht.

Dubrovnik en het eiland Lokrum

In de avond zijn we naar een van onze hoogtepunten (letterlijk) tijdens onze reis gegaan: Mount Srd. Vanaf hier heb je namelijk een waanzinnig mooi uitzicht over de stad en al helemaal tijdens zonsondergang.

Dag 15 – Copacabana Beach

Onze laatste dag in Kroatië hebben we besteed aan een heerlijke stranddag. Er zijn verschillende plekjes in de stad waar je kunt zwemmen, maar net buiten de stad zijn er ook wat grotere stranden. Wij hebben de dag doorgebracht bij Copacabana Beach en dat was echt genieten.

Copacabana Beach

We hebben echt zo’n onwijs fijne reis gehad. Ik heb al wat verschillende blogjes in gedachte die ik de komende tijd ga uitwerken. Mocht je nu al vragen hebben of over een bepaalde plek meer willen weten, laat het dan vooral weten in de comments!

Vorige post
Volgende post

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.